Madonna del Lume Society: A Sicilian Tradition Celebrated in San Francisco

(Note - The Italian version below).

One of the Italian organizations we deeply value within our community is the Madonna del Lume Society. They host the longest-running religious nonprofit cultural celebration in the United States, La Festa della Madonna del Lume, which takes place every October in San Francisco's Italian neighborhood of North Beach and Fisherman's Wharf. Named for the patroness of fisherman, this two-day festival is a time for families and friends to gather in remembrance, prayer, thanks, and celebration for the longstanding Sicilian tradition that dates back to the 1700’s.

History of La Festa della Madonna del Lume

The Feast of La Madonna del Lume and the Blessing of the Fishing Fleet originated in the Sicilian fishing village of Porticello in the 1700’s. Origins of the ritual are explained by popular tales, including when a group of fishermen from Porticello lost their way at sea and prayed to the Madonna del Lume (Madonna of the Light) to help them find their way home. 

According to the legend, the fisherman’s prayers were answered when a light suddenly appeared in the sky and guided them safely back to shore. Since 1935, this tradition has been celebrated in San Francisco’s North Beach and Fisherman’s Wharf, thanks to the many Italian immigrants who carried it on in the United States. Each year, in early October, Italian-American families honor La Madonna del Lume – the Holy Mother of Light in her role as guardian and patroness of fishermen.

Back in San Francisco

Today the Festa includes a Mass, a Procession, and the ancient ritual of the Blessing of the Fishing Fleet. It is a time for families and friends to come together in remembrance, prayer, thanks, and celebration. The festivities generally take place on the first weekend of October.

This year, the Festa will take place on October 5th and 6th. We usually have a small group of girls as our Maidens and a Queen to represent Madonna del Lume. If anybody connected to our organization knows of young children (ages 5-9 to be angels) or young ladies (ages 10-21) interested in being on the Madonna del Lume Royal Court, please contact Brianna at mdlqueenscourt@gmail.com for more information.

The Madonna del Lume Society has generously donated items to ICS during our Holiday food pantry, care package drive, and weekly luncheons. We thank them and are so honored to have the longest-running religious non-profit cultural event in California and the US as a supporter!

You can also learn more by reading the Italo Americano article: italoamericano.org/madonnadellume/

Madonna del Lume Society: una tradizione siciliana celebrata a San Francisco

Una delle organizzazioni italiane che apprezziamo profondamente all'interno della nostra comunità è la Madonna del Lume Society. Essi organizzano la celebrazione culturale religiosa senza scopo di lucro più longeva negli Stati Uniti, La Festa della Madonna del Lume, che si svolge ogni ottobre nel quartiere italiano di North Beach e Fisherman's Wharf di San Francisco. Chiamata in onore della patrona dei pescatori, questa festa di due giorni è un momento in cui famiglie e amici si riuniscono in memoria, preghiera, ringraziamento e celebrazione della lunga tradizione siciliana che risale al 1700.

Storia della Festa della Madonna del Lume

La Festa della Madonna del Lume e la Benedizione della Flotta di Pescatori hanno avuto origine nel villaggio di pescatori siciliano di Porticello nel XVIII secolo. Le origini del rituale sono spiegate da racconti popolari, tra cui uno che narra di un gruppo di pescatori di Porticello che si perse in mare e pregò la Madonna del Lume affinché li aiutasse a ritrovare la strada di casa.

Secondo la leggenda, le preghiere dei pescatori furono esaudite quando una luce apparve improvvisamente nel cielo e li guidò sani e salvi a riva. Dal 1935, questa tradizione viene celebrata a North Beach e Fisherman's Wharf a San Francisco, grazie ai numerosi immigrati italiani che l'hanno portata negli Stati Uniti. Ogni anno, all'inizio di ottobre, le famiglie italo-americane onorano La Madonna del Lume, la Santa Madre della Luce nel suo ruolo di protettrice e patrona dei pescatori.

Di nuovo a San Francisco

Oggi la Festa include una Messa, una Processione e l'antico rituale della Benedizione della Flotta di Pesca. È un momento in cui famiglie e amici si riuniscono nel ricordo, nella preghiera, nel ringraziamento e nella celebrazione. Le festività si svolgono generalmente il primo fine settimana di ottobre.

"Quest'anno la Festa si svolgerà il 5 e 6 ottobre. Solitamente abbiamo un piccolo gruppo di ragazze come nostre Damigelle e una Regina per rappresentare la Madonna del Lume. Se qualcuno collegato alla nostra organizzazione conosce bambini (età 5-9 per essere angeli) o giovani ragazze (età 10-21) interessate a far parte della Corte Reale della Madonna del Lume, si prega di contattare Brianna all'indirizzo mdlqueenscourt@gmail.com per ulteriori informazioni."

La Madonna del Lume Society ha generosamente donato articoli a ICS durante la nostra dispensa alimentare natalizia, la raccolta di pacchi di assistenza e i pranzi settimanali. Li ringraziamo e siamo onorati di avere come sostenitore l'evento culturale religioso non profit più longevo della California e degli Stati Uniti!

Puoi anche sapere di più leggendo l'articolo sull’Italo Americano: italoamericano.org/madonnadellume/

Madonna del Lume
Previous
Previous

A Memorable Day at Italian Community Services! 

Next
Next

Italian Traditions: Festa della Befana - The Magical Night of January 6th